Zgodnie z art. 47 § 4a ustawy Ordynacja podatkowa terminem płatności dla inkasentów jest dzień następujący po ostatnim dniu, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, wpłata podatku powinna nastąpić, chyba że organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego wyznaczył termin późniejszy.
Termin płatności podatków dla inkasenta został zatem ustalony tak, aby inkasent miał możliwość wpłacenia pobranego w ramach poboru podatku. Inkasent jest uprawniony do poboru podatku do ostatniego dnia terminu płatności podatku obowiązującego dla podatnika. Inkasent jest uprawniony wyłącznie do poboru podatku, a więc należności, która powinna być uiszczona przez podatnika do upływu terminu płatności. Przykładowo, jeżeli termin płatności podatku od nieruchomości w zakresie III raty 2026 r. upływa 15 września 2026 r. to inkasent jest uprawniony wyłącznie do poboru tego podatku do 15 września 2026 r. Dopuszczalność przekazania przez podatnika należności inkasentowi wygasa z upływem ostatniego dnia, w którym zobowiązany powinien tę należność uregulować, czyli w przedstawionym przykładzie 15 września 2026 r. Inkasent nie ma zatem uprawnienia do poboru tego podatku w terminie późniejszym, czyli po dniu 15 września 2026 r., tak jak nie ma uprawnienia do poboru np. w dniu 15 września 2026 r. podatku od nieruchomości, dla którego termin płatności dla podatnika upłynął przed dniem 15 września 2026 r., np. 15 marca 2026 r. czy 15 maja 2026 r.
Termin płatności dla inkasenta to dzień następujący po ostatnim dniu, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, wpłata podatku powinna nastąpić. Przykładowo, jeżeli termin płatności podatku od nieruchomości w zakresie III raty 2026 r. upływa 15 września 2026 r. to termin płatności dla inkasenta to 16 września 2026 r. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy rada gminy skorzysta z art. 47 § 4a ustawy Ordynacja podatkowa i wyznaczy dla inkasenta termin późniejszy, np. terminem płatności dla inkasentów jest trzeci dzień następujący po ostatnim dniu, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, wpłata podatku powinna nastąpić, wówczas dla takiego inkasenta terminem płatności jest dzień 18 września 2026 r.
W przypadku gdy termin płatności dla inkasenta przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy, stosownie do art. 12 § 5 ustawy Ordynacja podatkowa (również w brzemieniu art. 12 w § 5 ustawy Ordynacja podatkowa obowiązującym od 1 października 2026 r.). Przykładowo, jeżeli rada gminy wyznaczyła dla inkasenta termin późniejszy – piąty dzień następujący po ostatnim dniu, w którym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, wpłata podatku powinna nastąpić, wówczas dla takiego inkasenta terminem płatności podatku, płatnego przez podatnika w terminie 15 września 2026 r., jest dzień 21 września 2026 r. (piąty dzień po 15 września 2026 r. to 20 września 2026 r. (niedziela) z przesunięciem na następny dzień ustawowo wolny od pracy, czyli 21 września 2026 r.).
Termin płatności to ostatni dzień, w którym zobowiązany winien uregulować ciążące na nim zobowiązanie.
Termin płatności dla inkasenta to zatem ostatni dzień, w którym inkasent winien wpłacić pobrany od podatników podatek. Inkasent może wpłacić pobrany podatek ostatniego dnia z wyznaczonego terminu, ale może uczynić to również w dni poprzedzające ten termin płatności. Przykładowo, termin płatności dla inkasenta przypada w dniu 16 września 2026 r. – inkasent winien wpłacić pobrany podatek najpóźniej 16 września 2026 r., może dokonać wpłat również w dni poprzedzające termin płatności, np. 15 września 2026 r., 14 września 2026 r. itd.






