Płatnik – nowe rozwiązanie w samorządowym organie podatkowym?

Płatnik, czyli osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu (art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa).

Co odróżnia płatnika od inkasenta?  Płatnik sam oblicza wysokość podatku i wpłaca pobrany podatek organowi podatkowemu, podczas gdy inkasent jedynie pobiera gotową kwotę podatku (wyliczoną na podstawie przepisów) i wpłaca organowi podatkowemu.

Sejm RP w dniu 18 września 2026 r. uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Ustawa została w dniu 24 września 2026 r.  przyjęta przez Senat RP bez poprawek i została przekazana do podpisu Prezydentowi RP.

Ustawa wprowadza zmiany w zakresie opłaty miejscowej. Pobór opłaty miejscowej oraz uzdrowiskowej przez inkasenta ma zostać zastąpiony poborem przez płatnika.

Pobór opłaty miejscowej i opłaty uzdrowiskowej ma nastąpić przez płatnika, którym jest podmiot świadczący usługi zakwaterowania.

Płatnik ma wydawać potwierdzenie dokonania wpłaty na poczet należnej opłaty miejscowej albo opłaty uzdrowiskowej lub uiszczenia opłaty miejscowej albo opłaty uzdrowiskowej.

Płatnikowi ma przysługiwać wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania prawidłowo pobranej opłaty miejscowej albo opłaty uzdrowiskowej w wysokości 10 % pobranych opłat, chyba że rada gminy określiła wyższe wynagrodzenie.

Płatnik będzie obowiązany prowadzić, odrębnie dla każdego obiektu, w którym są świadczone usługi zakwaterowania, rejestr opłaty miejscowej albo rejestr opłaty uzdrowiskowej.

Płatnik, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano opłatę miejscową albo opłatę uzdrowiskową ma złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o wysokości opłaty miejscowej albo opłaty uzdrowiskowej pobranej w danym miesiącu oraz wpłacić pobraną opłatę miejscową albo opłatę uzdrowiskową na rachunek właściwego organu podatkowego, pomniejszoną o przysługujące wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania prawidłowo pobranej opłaty miejscowej albo opłaty uzdrowiskowej.

Zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.

Warsztaty online dotyczące zmian w zakresie opłaty miejscowej oraz nowego rozwiązania – płatnika zostały zaplanowane na dzień 29 października 2026 r. (czwartek).

 

CZYTAJ TAKŻE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Szukaj

Najbliższe warsztaty