Nowe rozporządzenie w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.

W Dz. U. poz. 1271 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 23 września 2026 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2026 r. Dotychczasowe rozporządzenie – rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. poz. 1330) traci moc zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 29 maja 2026 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 846).

Nowością jest zapis w § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, który stanowi że w przypadku gdy dokument, na którym ma zostać zamieszczona adnotacja jest sporządzony w postaci elektronicznej, adnotację tę sporządza się w postaci dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Nowe rozporządzenie nie zawiera regulacji określającej sposób dokonania zwrotu opłaty skarbowej (dotychczasowy § 6), natomiast określa tryb i termin przekazywania przez organy administracji rządowej i samorządowej oraz podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy, organom podatkowym dokumentów niezbędnych do dokonania zwrotu opłaty skarbowej (nowy § 4).

Nowe rozwiązanie odzwierciedla zmiany w art. 9 ustawy o opłacie skarbowej obowiązujące od 1 października 2026 r. – zniesienie wymogu wydawania decyzji określającej wysokość zwrotu opłaty skarbowej (więcej we wpisie z 25 czerwca 2026 r. „Zwrot opłaty skarbowej bez wydawania decyzji od 1 października 2026 r.„).

W § 4 ust. 1 nowego rozporządzenia określono termin przekazywania organom podatkowym przez organy administracji rządowej i samorządowej oraz podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o opłacie skarbowej, dokumentów niezbędnych do dokonania zwrotu opłaty skarbowej tj. wniosku lub zgłoszenia o dokonanie czynności urzędowej lub wniosku o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji), którego dotyczy wniosek o zwrot opłaty skarbowej, albo ich poświadczonych kopii, dowodu zapłaty opłaty skarbowej albo jego kopii, a także informacji potwierdzającej, że czynność urzędowa nie została dokonana lub zaświadczenie (pozwolenie, koncesja) nie zostało wydane. Organy administracji rządowej i samorządowej oraz podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o opłacie skarbowej, są zobowiązane do przekazania określonych dokumentów niezwłocznie, jednak niepóźniej niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania organu podatkowego.

W przypadku gdy wniosek o zwrot opłaty skarbowej został złożony do organu administracji rządowej albo samorządowej albo podmiotu, o którym mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o opłacie skarbowej, tj. do organu do którego złożono uprzednio wniosek o dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji), a który to organ nie dokonał tej czynności ani nie wydał zaświadczenia lub zezwolenia (pozwolenia, koncesji), organ przekazuje niezwłocznie, niepóźniej jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku właściwemu organowi podatkowemu ten wniosek wraz z dokumentami niezbędnymi do dokonania zwrotu opłaty skarbowej (§ 4 ust. 2 rozporządzenia).

Do wniosków o zwrot opłaty skarbowej złożonych przed dniem 1 października 2026 r. mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (więcej we wpisie z 28 września 2026 r. „Przepis przejściowy do zwrotu opłaty skarbowej z wniosku złożonego przed 1 października 2026 r.„).

 

CZYTAJ TAKŻE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Szukaj

Najbliższe warsztaty