Przepis przejściowy do zwrotu opłaty skarbowej z wniosku złożonego przed 1 października 2026 r.

Od 1 października 2026 r. organ podatkowy będzie zwracał opłatę skarbową bez wydawania decyzji w przedmiocie zwrotu. Zmiana wynika z art. 14 ustawa z 29 maja 2026 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 846) – więcej o zmianie we wpisie z 25 czerwca 2026 r. „Zwrot opłaty skarbowej bez wydawania decyzji od 1 października 2026 r.”

Jak ma postąpić organ podatkowy w przypadku złożenia wniosku o zwrot opłaty skarbowej przed 1 października 2026 r.?

W przepisach przejściowych reguluje się wpływ nowej albo znowelizowanej ustawy na stosunki powstałe pod działaniem ustawy albo ustaw dotychczasowych. W przepisach przejściowych rozstrzyga się w szczególności sposób zakończenia postępowań będących w toku (wszczętych w czasie obowiązywania dotychczasowych przepisów i niezakończonych ostatecznie do dnia ich uchylenia albo zmiany) – o czym stanowi § 30 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2026 r. poz. 300).

Zgodnie z art. 31 ustawy z 29 maja 2026 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 846) jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy złożono wniosek o zwrot opłaty skarbowej, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 14, do zwrotu opłaty skarbowej stosuje się przepisy dotychczasowe. Oznacza to zatem, że jeżeli wniosek o zwrot opłaty skarbowej został złożony przed 1 października 2026 r., tak jak dotychczas, organ podatkowy po przeprowadzeniu postępowania i stwierdzeniu zasadności zwrotu opłaty skarbowej wydaje decyzję w sprawie zwrotu opłaty skarbowej.

 

CZYTAJ TAKŻE

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Szukaj

Najbliższe warsztaty