Obowiązujące od 1 października 2026 r. nowe brzmienie art. 62 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa zapewnia ciągłość w spłacaniu rat podatku z układu ratalnego. Zgodnie z ww. przepisem wpłaty dokonane na poczet rat, na które rozłożono podatek lub zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę, oraz rat podatku zalicza się na poczet raty o najwcześniejszym terminie płatności.
Taki sposób uregulowania pozwala na uniknięcie powstania luki w wykonywaniu przez podatnika układu ratalnego, która skutkowałaby wygaśnięciem decyzji ratalnej na podstawie art. 67da § 2 ustawy Ordynacja podatkowa. W świetle art. 67da § 2 ustawy Ordynacja podatkowa w razie niedotrzymania terminu płatności trzech rat, na jakie zostały rozłożone podatek lub zaległość podatkowa, następuje z mocy prawa wygaśnięcie decyzji o rozłożeniu na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej w zakresie wszystkich niezapłaconych rat.
Oznacza to zatem, że w przypadku wskazania przez podatnika, że wpłata dotyczy decyzji ratalnej wówczas bezwzględne pierwszeństwo przejmuje „zasada najstarszej raty”. Nie ma znaczenia na rzecz której raty wpłata została dokonana, w każdej sytuacji wpłata dokonana na poczet decyzji ratalnej zostanie zaliczona na poczet raty o najwcześniejszym terminie płatności.
Przykładowo, jeżeli wpłata dokonana w dniu 6 października 2026 r. zostanie opisana „Wpłata na poczet raty nr 4 z decyzji o rozłożeniu na raty nr PD 1234″ (termin płatności raty nr 4 upływa 10 listopada 2026 r.) a podatnik posiada niezapłaconą ratę nr 3 z terminem płatności do 10 października 2026 r. wpłata zostanie zaliczona na poczet raty o najwcześniejszym terminie płatności, czyli na poczet raty nr 3 z terminem płatności do 10 października 2026 r.
Warsztaty online dotyczące zmian w zakresie przepisów Ordynacji podatkowej m. in. art. 62 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa odbędę się 22 października br. (czwartek) – „Księgowość podatkowa od 1.10.2026 r. (wpłaty, nadpłaty, zwroty)„, szczegóły: https://podatkowyreferat.pl/pl/p/Ksiegowosc-podatkowa-od-1.10.2026-r.-wplaty%2C-nadplaty%2C-zwroty-22-pazdziernika-2026-r.-warsztaty-online/395







2 Responses
a co w przypadku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi kiedy podatnik ma do zapłaty ratę z decyzji o rozłożenia na raty do 20. każdego miesiąca oraz bieżąca opłata miesięczna płatną do 15. każdego miesiąca? księguję na bieżący miesiąc nawet gdy podatnik wskaże w tytule przelewu że chodzi o radę z decyzji?
Jak wskaże w tytule przelewu, że wpłaca ratę z decyzji to księguje się na ratę z decyzji.